Stap 0 van jouw boekhouding.

Houd jij als ondernemer rekening met jaarlijkse aankomende grote kosten? Zaken zoals de inkomstenbelasting, omzetbelasting, btw privé bijtelling van de auto, vennootschapsbelasting, maar ook zaken als jaarlijks te betalen grotere abonnementen of investeringen die noodzakelijk zijn. Als je deze kosten aan het begin van het jaar al enigszins in kan schatten is het handig deze mee te nemen in een begroting of deze kosten alvast op een aparte bankrekening vast te zetten waar je niet aan komt.

Maar maak jij dan ook een privé planning? Kosten die je soms vergeet zoals waterschapsbelasting, een evt. terugbetaling van toeslagen, wegenbelasting, eigen risico/bijdrage zorgverzekering of kosten die echt onverwacht kunnen zijn: auto onderhoud dat duurder uitvalt dan verwacht, een kapotte wasmachine, lekkage op zolder, noem maar op. Je zult niet de eerste ondernemer zijn die de zakelijke rekening gebruikt als een verkapte spaarrekening waarbij de zakelijke rekening wordt aangesproken bij onverwachte privé kosten.

Hierdoor zijn zakelijk en privé wel heel snel heel innig verbonden. Veel ondernemers ervaren onrust bij die constructie. Zodra de zakelijke rekening wordt aangesproken worden daarmee de zakelijke financiën -en daarmee de zakelijke toekomst- een stuk onduidelijker. Bovendien kun je je afvragen of je jezelf dan wel genoeg loon uitkeert.

Om de zakelijke en financiële zaken te scheiden is het handig om een consistente geldstroom van zakelijk naar privé te hebben. Om dat te doen wil je wel graag weten wat je uitgave patroon is. Om onverwachte kosten op te vangen wil je zowel privé als zakelijk wellicht een buffer aanleggen. Daarbij kun je bij jezelf te rade gaan hoeveel buffer jou lekker laat slapen.

Het geeft mij ook rust als ik alle maandelijkse privélasten in een overzicht heb. Daar slaap ik goed op. Dit kan op enkele manieren. Sommige banken kunnen je wat globale staafdiagrammen laten zien betreffende jouw uitgaven in jouw bankapp, maar als je het meer gespecificeerd wilt hebben zou je het zelf in een excel bij kunnen houden.

Ik kan me voorstellen dat je hier niet op zit te wachten, want hier gaat soms best wat tijd in zitten. maar wanneer je onrust hebt over je inkomen raad ik je zeker aan hiermee te starten. Het kost je uiteindelijk maar een uurtje in de maand om zo’n excel in te vullen en te gaan nakijken. Het geeft inzicht en kan je op ideeën brengen waar je eventueel kunt besparen.

Ook als je het lekker ruim hebt is het toch raadzaam om zo’n planning te maken; als het dan toch een keertje tegenzit weet je wat je minimaal nodig hebt, of waar je moet snijden.

Maar als ondernemer is zo’n overzicht vooral belangrijk om te zien wat er minimaal verdient moet worden (wat jij jezelf aan salaris uit moet betalen) om al je vaste lasten, “vergeten kosten” en onverwachte kosten (buffer) mee veilig te stellen. Vergeet ook niet een potje “sparen voor leuke of belangrijke dingen” hierin mee te nemen.

Download een voorbeeld excel voor het bijhouden van je privé inkomsten en uitgaven hier.