Van crea bea naar boekhouder

Hoi, ik ben Baukje Sidler en met passie en enthousiasme help ik al meer dan 15 jaar ondernemers hun cijfers inzichtelijk te maken door te ondersteunen bij de boekhouding en sinds 2019 doe ik dit als Virtual Assistant. 

Naast zelfstandig ondernemer ben ik moeder van 3 kinderen (2 dochters en 1 zoon) en ben ik samen met mijn partner Koen. Ik woon met veel plezier in Amersfoort Zuid. Als de tijd het toelaat wandel ik graag hier in de groene omgeving of ben ik creatief bezig met tekenen en schilderen. Een avond naar het theater of een concert met vrienden sla ik niet over als het kan. 

Hoe ben ik in de boekhouding terecht gekomen? En wat drijft mij hierin? Mijn achtergrond is namelijk nogal divers. Van een studie HBO-V (verpleegkunde) tot MTHS de Maere (Handel en Textiel) en her en der cursussen zoals Modevakschool en een vooropleiding voor de Kunstacademie. Ik kan zeggen dat ik dus een brede interesse heb. Maar waarom geëindigd in de boekhouding? Nou, dat was dus eigenlijk niet de bedoeling. Ik ben opgegroeid met een fiscalist als vader en een ding wist ik zeker: ik ga later nóóit werken met cijfers! Dat is zo saai! Totdat in 2004 mijn vader mij een baan aanbood in zijn bedrijf, een belastingadvieskantoor. Ik was net weggegaan bij NIKE waar ik werkzaam was geweest in product development en quality engineering. De textielwereld was niet mijn ding. De baan bij mijn vader in het bedrijf zou tijdelijk zijn totdat ik wist wat ik wilde gaan doen. En nu, 16 jaar later is het niet tijdelijk meer. 

Ik ben grotendeels door mijn vader opgeleid en ik ben van cijfers gaan houden. Ik vind het heerlijk om zaken op orde te brengen, om mensen te helpen, te ontzorgen en vooral inzicht te brengen – om cijfers leuk te maken – voor ondernemers. 

Ik heb gezien dat boekhouden alleen niet genoeg is. Ik denk dat veel ondernemers gebaat zijn met meer dan het op afstand houden van de belastingdienst. Ondernemers denken misschien dat de financiën in orde zijn maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. De balans in balans is mooi, maar zegt niets over goed financieel beheer. Ik zou je graag willen helpen de financiën ècht te begrijpen en ècht inzicht te krijgen hoe je controle krijgt op je geldstromen.

In mijn werk als boekhoudkundige VA kan ik eigenlijk alles combineren: het verzorgende, het creatieve en het zakelijke aspect. In het contact met ondernemers speelt humor voor mij een belangrijke rol, zo neem ik graag wat stress weg. 

Waarom als Virtual Assistant (VA)? Als VA kan ik flexibel werken op afstand; vanuit huis of welke andere locatie dan ook. Deze flexibiliteit zorgt ervoor dat ik zelf mijn werk in kan plannen en geeft een betere werk-privé balans met mijn drukke gezin. Ook scheelt het tijd en geld in bijvoorbeeld reistijd. Ik werk met online boekhoudprogramma’s voor mijn klanten dus kan eigenlijk overal mijn laptop openklappen en aan het werk.